Kallchock – Förebyggande åtgärder

Kallchock – Förebyggande åtgärder

Var försiktig när du hoppar i kallt vatten

Solen skiner från den blå himlen och den dessutom stekande värmen gör hoppet i det kalla vattnet extra förföriskt. Men se upp! Köldchocken är fortfarande underskattad av många. Särskilt vid hjärt- eller kärlsjukdomar kan det svala vattnet snabbt vara livshotande.

Vad händer med din kropp när du hoppar i kallt vatten?

Det farliga med att hoppa i kallt vatten är kombinationen av två av kroppens naturliga reflexer. Ju större skillnaden är mellan temperaturen på kroppen och vattnet, desto farligare är kroppens reaktion, som reagerar från en skyddande attityd. När du dyker in, slår dykreflexen in, vilket gör att din puls och hjärtslag saktar ner och andningen slutar. Den andra reflexen slår in som en reaktion på vattentemperaturen, eftersom kylan får din puls att slå snabbare i samma ögonblick. Som ett resultat blir hjärtat förvirrat, stannar helt och döden kan inträffa inom två minuter.

Dessutom kyls huden så snabbt att kroppen ofrivilligt kippar efter luft. Denna ofrivilliga förändring utlöser stress och panik även hos bra simmare. Om vattnet andas in i stora mängder i lungorna leder denna reaktion även till döden genom drunkning.

Hur undviker man köldchock?

Inte bara simmare, utan även båtfolk och sportentusiaster måste vara förberedda på kalla vattentemperaturer, eftersom de kan kantra där. Flytvästar skyddar eftersom huvudet håller sig ovanför vattnet och dykreflexen inte startar. Omväxlande varma duschar är också viktiga för att konditionera dig själv.

Det är också viktigt att långsamt vänja sig vid det svala vattnet. Du kan göra det på följande sätt:

  • Ta en kall dusch innan du simmar
  • Blöt händer, armar och bål med kallt vatten innan nedsänkning
  • Gå ner i vattnet mycket långsamt

Detta gör att kroppen kan vänja sig vid och anpassa sig till vattentemperaturen.